Re: Biskup i przewodniczenie mszy
wertyt napisał(a):
czy biskup w kościele katolickim zawsze jest przewodniczący mszy czy może być współprzewodniczącym tak jak w anglikaniźmie podczas Świętej Eucharystii w święto Paschy/Zmartwychwstania?
To, że biskup zawsze jest przewodniczącym, nie oznacza, że nie może nie być głównym celebransem, bo:
"202. Do biskupa, zgodnie z przepisami prawa, należy nadzór nad dyscypliną koncelebracji we wszystkich kościołach i kaplicach jego diecezji."
(
Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego)
http://www.kkbids.episkopat.pl/?id=224Tylko że dyscyplina ta powinna uwydatniać m.in. hierarchiczny ustrój Kościoła, święceń kapłańskich, gromadzenia się wiernych pod przewodnictwem jednego Pasterza itd.
"2. Albowiem liturgia, przez którą - szczególnie w boskiej Ofierze Eucharystycznej - "dokonuje się dzieło naszego Odkupienia", w największym stopniu przyczynia się do tego, aby wierni życiem swoim wyrażali oraz ujawniali innym misterium Chrystusa i rzeczywistą naturę prawdziwego Kościoła. Jest on bowiem ludzki i jednocześnie boski, widzialny i wyposażony w dobra niewidzialne, żarliwy w działaniu i oddany kontemplacji, obecny w świecie, a jednak pielgrzymujący. Wszystkie te właściwości posiada w taki mianowicie sposób, że to, co ludzkie, jest podporządkowane Bożemu i skierowane do Bożego widzialne do niewidzialnego, życie czynne do kontemplacji, a to, co doczesne - do miasta przyszłego, którego szukamy. Skoro przeto liturgia codziennie z tych, którzy należą do Kościoła, buduje przybytek święty w Panu, mieszkanie Boże w Duchu, na miarę pełnego wzrostu dojrzałości Chrystusowej - równocześnie w przedziwny sposób umacnia ich siły do głoszenia Chrystusa, i tak znajdującym się poza Kościołem ukazuje go jako sztandar wzniesiony dla narodów, aby rozproszone dzieci Boże zgromadziły się w jedno, aż stanie się jedna owczarnia i jeden pasterz."
(SWII, Konstytucja o liturgii świętej
Sacrosanctum concilium)
"Dla uporządkowania praktyki koncelebry w diecezji biskup Piotr Kałwa, powołując się na Konstytucję o liturgii oraz Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego (z 1970 r.), dnia 24 czerwca 1970 wydał „Dekret w sprawie Mszy św. koncelebrowanej na terenie diecezji lubelskiej” („Wiadomości Diecezjalne lubelskie” 44:1970 s. 237-238). Wskazał w nim na duchowe dobro tej formy sprawowania Mszy św. oraz na aspekty teologiczne: jedność kapłaństwa i Ofiary, wspólnotę biskupa z duchowieństwem, umacnianie więzów braterstwa między kapłanami i jedność ludu Bożego. (...)
W związku z normami Institutio generalis Missalis Romani (1970) nr 76 („Expedit vero ut omnes presbyteri qui pro utilitate pastorali fidelium singulariter celebrare non tenentur, in ea, quantum fieri potest, concelebrent”. Por.
Eucharisticum mysterium nr 47) i 158 („Ob peculiarem causam, sive significationis ritus sive festivitatis, facultas fit pluries celebrandi vel concelebrandi eodem die, sequentibus in casibus:…”). Kongregacja Kultu Bożego wydała deklarację w sprawie koncelebry (7 VIII 1972) (
Declaratio de concelebratione. AAS 64:1972 s. 561-563. Deklaracje podpisali kard. Artur Tabera, prefekt i abp A. Bugnini, sekretarz). Podkreślała w niej, że
we Mszy każdy powinien uczestniczyć według stopnia święceń i pełnionych funkcji. (...)
W praktyce pastoralnej koncelebrowanej Mszy św. najczęściej przewodniczy jeden z prezbiterów, zachowując szczegółowe przepisy Kościoła zawarte w Ogólnym wprowadzeniu do Mszału rzymskiego (Aktualnie obowiązuje wydanie z roku 2004. Msza koncelebrowana nn. 199-251.
Mszał rzymski dla diecezji polskich. Wydanie drugie rozszerzone. Pallottinum: Poznań 2010 s. [45-50] (=OWMR)) oraz instrukcje wydane przez Stolicę Apostolską i Konferencję Biskupów."
http://catholic.in.ua/wp-content/uploads/2014/01/KONCELEBRACJA-MSZY-%C5%9AWI%C4%98TEJ-W-AKTUALNEJ-PRAKTYCE-PASTORALNEJ.pdf"Być może zapis Apostoła Pawła w Pierwszym Liście do Koryntian: "Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy… Chleb, który łamiemy…" (1 Kor 10,16) jest aluzją do
koncelebracji Eucharystii sprawowanej przez prezbiterów pod przewodnictwem Apostoła. "
http://www.katolik.pl/koncelebracja-eucharystyczna---aspekty-prawne-,22830,416,cz.html?s=1"Tajemnica Eucharystii jest zbyt wielka, aby ktoś mógł sobie pozwolić na traktowanie jej według własnej oceny, która nie szanowałaby jej świętego charakteru i jej wymiaru powszechnego (RS, 11). Przepisy liturgiczne precyzyjnie określają zasady celebracji Eucharystii. Poniżej zostały wybrane niektóre z nich, w szczególny sposób dotyczące koncelebry.
(...)
– Za wszelką cenę należy unikać celebrowania Mszy Świętej jedynie w celu stworzenia okazałego widowiska, jak też nie nadawać jej stylu podobnego do innych ceremonii, zwłaszcza świeckich, aby nie pozbawiać Eucharystii autentycznego znaczenia (RS, 78).
(...)
Musi być sprawowana w taki sposób, aby w całej pełni ujawniała piękno należące do istoty chrześcijańskiego misterium."
http://www.katolik.pl/koncelebracja-eucharystyczna---aspekty-prawne-,22830,416,cz.html?s=3//RS - Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów,
Redemptionis Sacramentum [25.03.2004]
Źródło:
http://www.msza.tchr.org/artykul-3332.html (ks. Andrzej Orczykowski SChr, Aspekty prawne koncelebracji eucharystycznej)