Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 27, 2024 10:13 am



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
 Wydania krytyczne Nowego Testamentu 
Autor Wiadomość
Gaduła
Gaduła

Dołączył(a): So wrz 08, 2007 4:38 pm
Posty: 527
Płeć: kobieta
Odpowiedz z cytatem
Post Wydania krytyczne Nowego Testamentu
Zauważyłem, że katolickie wydania Nowego Testamentu unikają jak ognia jego wydania krytycznego zaproponowanego przez Brooke'a Westcotta i Fentona Horta, które przez wszystkich biblistów cieszy się dobrą opinią. Oparte jest na najwcześniejszych manuskryptach i próbuje odtworzyć tekst oryginalny. Ostatnia edycja została opublikowana w 2007 roku. Skąd bierze się ta idiosynkrazja do tego tekstu?


N sie 25, 2019 11:40 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
Co to znaczy "przez wszystkich biblistów"? ;)
Nie wierz wszystkiemu, co piszą w Wikipedii...

Żartujesz?

Tłumaczenie zostało oparte (po to, by całkowicie zrewidować najbardziej poważany tekst Textus Receptus) na 4 papirusach (Codex Sinaiticus, Codex Vaticanus, Vaticanus B,Sinaiticus Aleph) z pominięciem reszty. Tyle że po uważnym zbadaniu okazuje się, że wszystkie cztery różnią się zasadniczo nie tylko od 99 ze stu zachowanych manuskryptów, lecz także między sobą.
Tak więc tłumaczenie jest mało wiarygodne.

Prawie wszystkie zmiany wprowadzone w tekście Pisma pochodzą z Egiptu, a koncentrować się na Egipcie i zakładać że wszystkie inne dokumenty mylą się, jeśli nie są zgodne z egipskimi, to podejście nierzetelne i nienaukowe....
Ale tu jest pewien trop, czemu wybrano akurat te najbardziej przekłamane papirusy; otóż manuskrypty pochodzą z podziemia pism okultystycznych krążących w chrześcijaństwie.
Dlaczego miało to wartość dla Westcotta i Horta - pokażę w dalszym ciągu tekstu. Tu tylko powiem, że podczas pracy Westcotta i Horta nad stworzeniem zmienionego tekstu Nowego Testamentu , kierowali oni również organizacjami zajmującymi się zagadnieniami o charakterze okultystycznym

Obaj tłumacze zresztą odrzucali autorytet Pisma Świętego:
List:Hort do Westcotta napisał(a):
Obawiam się, że wciąż istnieje kilka poważnych różnic między nami w kwestii autorytetu, a szczególnie autorytetu Biblii

Na to Westcott uspokaja Horta:
List: Westcott do Horta napisał(a):
Również i ja muszę odrzucić przekonanie o nieomylności. Przede wszystkim uważam, że im więcej się uczę, tym bardziej jestem przekonany, że nowe wątpliwości wynikają z mej własnej niewiedzy i że obecnie uznaję twierdzenie o absolutnej prawdzie — odrzucam termin nieomylność — Pisma Świętego za nie do odparcia


Westcott i Hort mieli też problemy z metodologią naukową: w książce "Rewizja rewizji" (The Revision Revised), znakomity uczony, dziekan Jan Wilhelm Burgon (bynajmniej nie katolik)o tym tłumaczeniu:
Cytuj:
… najnowszy wynik gwałtownego odejścia od Tradycyjnego Tekstu Greckiego — dziwnego zniecierpliwienia jego autorytetem, lub raczej zaprzeczenia, iż posiada w ogóle jakikolwiek autorytet — co zaczęło się od Lachmanna jakieś 50 lat temu (w 1831 r.) i dominuje aż dotąd; czego najbardziej znanymi obrońcami byli Tregelles (1857-72) oraz Tischendorf (1865-72) . . . Doktorzy Westcott oraz Hort w rzeczywistości prześcignęli swych poprzedników. Ich absolutna pogarda wobec Tradycyjnego Tekstu — ich przesądny podziw dla paru dawnych dokumentów (które jak sami przyznają nie są starsze od 'Tekstu Tradycyjnego' którym pogardzają) – nie znają granic
.

A tu parę perełek o tym, jak autorzy tego przekładu głęboko byli zaangażowani w praktyki spirytystyczne:

Za książką "Życie Edwarda White Bensona, arcybiskupa Canterbury" pióra jego syna A. C. Bensona:
Cytuj:
Wśród rozrywek mego ojca w Cambridge było założenie 'Towarzystwa Duchów' poprzednika Towarzystwa Parapsychologicznego dla badania zjawisk nadnaturalnych. Wśród jego członków można znaleźć nazwiska takie jak Lightfoot, Westcott oraz Hort. Był on wtedy, jak zawsze, bardziej zainteresowany zjawiskami parapsychologicznymi niż wynikało to z jego wypowiedzi.

Zarówno Lightfoot jak i Westcott zostali biskupami, zaś Hort profesorem teologii. Towarzystwo Parapsychologiczne raczej nie miało miejsca w standardzie kościelnej świetności narzuconym przez rodzime społeczeństwo" (22).

Za "Przebudzenie okultystyczne w XIX wieku" Tymoteusz i Barbara Aho Tłum. J. Sałacki
Cytuj:
Jako student ostatniego roku w Cambridge, B.F. Westcott założył również Klub Hermesa, który nazwał imieniem greko-egipskiego bóstwa Hermes Trismegistus. Kolejne kluby Hermesa zakładane przez innych spirytualistów stały się sławne w Anglii - jeden z nich założony został w 1884 r. przez Annę Kingsford i Edwarda Maitlanda, którzy byli w bliskim kontakcie z Towarzystwem Teozoficznym (26), i Zakonem Złotego Brzasku założonym przez MacGregora Mathersa i Wynna Westcotta. Jakub Webb wyjaśnił znaczenie Hermesa:

W historii tajemnych tradycji nauki hermetyczne stały się ważnym elementem ze względu na wielką wagę, jaką przywiązywano do nich w epoce Renesansu w Europie; w swym kontekście są one znaczące ponieważ stanowią typowy wzór tej postawy wobec życia. Fakt, że Hermesa uważano za założyciela astrologii, alchemii oraz magii — tego który wyjawia przekazy okultystyczne, jest pomaga w wykazaniu, że działania Europejczyków w zakresie praktyk astrologicznych, alchemii bądź magii, często nazywanych "naukami zamkniętymi (hermetycznymi)" ma swe źródło w tym samym okresie zamętu religijnego, w którym kwitły misteria oraz narodził się neoplatonizm… filozoficzne stanowisko nauk tajemnych, wraz z doktryną, że materia jest zła i należy od niej uciekać, można porównać do stanowiska gnostyków


Cytuj:
Pierwotnym celem Towarzystwa Badan Parapsychologicznych było prowadzenie badań "szerokiej grupy spornych zjawisk opisywanych takimi terminami jak mesmeryczne, parapsychologiczne, oraz spirytualistyczne". Organizowano komisje w celu zbadania telepatii, hipnozy, transu mesmerycznego, jasnowidzenia, percepcji nadnaturalnej (ESP), pojawiania się duchów, domów nawiedzanych przez duchy, w celu ustalenia praw rządzących zjawiskami parapsychologicznymi. W uznaniu wagi pracy wykonanej przez Bensona, Westcott oraz Hort, liderzy prekursora tego towarzystwa, Towarzystwa Duchów z Cambrige (Cambridge Ghost Society), "TBP — rys historyczny" stwierdza:

Podjęcie badań tego rodzaju, bądź na taką skalę przez nowe Towarzystwo byłoby niemożliwe, gdyby niektórzy z wiodących jego członków nie zdobyli wcześniej doświadczeń związanych z trudnościami towarzyszącymi tego rodzaju badaniom (51).


Co gorsze, te spirytystyczne "badania" były kontynuowane podczas tłumaczenia:
Cytuj:
podczas tego bez mała trzydziestoletniego okresu zarówno Westcott jak i Hort w dalszym ciągu byli zaangażowani w badania spirytualistyczne w różnych tajnych stowarzyszeniach i politycznych sprzysiężeniach: Klub Hermesa, Towarzystwo Duchów, Społeczność Apostołów, oraz Eranus.

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


N sie 25, 2019 12:13 pm
Zobacz profil WWW
Gaduła
Gaduła

Dołączył(a): So wrz 08, 2007 4:38 pm
Posty: 527
Płeć: kobieta
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
Z tego co mi wiadomo, za zasadę przyjęli, że lekcja trudniejsza jest bardziej wiarygodna niż ta zgodna z tradycją. I jest to założenie rozsądne, gdyż tekst zmieniał się stopniowo pod naciskiem krytyki płynącej z zewnątrz jak też stopniowego rozwoju teologii. Więc wybierali warianty najbardziej kontrowersyjne, co nie znaczy, że najmniej wiarygodne.


N sie 25, 2019 1:22 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 18250
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
A wiadomo Ci skąd? ;)
Nadto: zasada jest bzdurna. A użycie 4 rozbieżnych (między sobą i z pozostałymi niemal 100 kodeksów) pokazuje jak mało chodziło o rzetelność, a jak bardzo o zmiany.

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


N sie 25, 2019 2:07 pm
Zobacz profil WWW
Milczek
Milczek

Dołączył(a): Wt paź 13, 2015 12:03 pm
Posty: 42
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
Tylko pytanie ile tego tłumaczenia znajduje się we współczesnych przekładach rodzimych biblii i których ,z pewnością trudno zweryfikować, bo wydanie z 2007 zawiera sam tekst grecki oczywiście więc raczej trudno poczytać sobie do poduszki.

_________________
-Kogo mam wam uwolnić:Jezusa z Nazaretu zwanego Mesjaszem czy Barabasza-mordercę.
-Uwolnij Barabasza.


N sie 25, 2019 4:30 pm
Zobacz profil
Gaduła
Gaduła

Dołączył(a): So wrz 08, 2007 4:38 pm
Posty: 527
Płeć: kobieta
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
Barney napisał(a):
A wiadomo Ci skąd? ;)
Nadto: zasada jest bzdurna. A użycie 4 rozbieżnych (między sobą i z pozostałymi niemal 100 kodeksów) pokazuje jak mało chodziło o rzetelność, a jak bardzo o zmiany.


Nie zgodziłbym się z tobą. Praca nad tą edycją trwała bardzo długo. To nie tak, że sobie ad hoc wybierali wariant jaki im przyszedł do głowy. Za tym wydaniem kryje się odpowiednia metodologia.


N sie 25, 2019 5:01 pm
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 11, 2020 7:29 pm
Posty: 478
Płeć: mężczyzna
wyznanie: wierzę w Jezusa ale nie uznaję Trójcy i/lub Biblii
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Wydania krytyczne Nowego Testamentu
przepraszam napisał(a):
Zauważyłem, że katolickie wydania Nowego Testamentu unikają jak ognia jego wydania krytycznego zaproponowanego przez Brooke'a Westcotta i Fentona Horta, które przez wszystkich biblistów cieszy się dobrą opinią. Oparte jest na najwcześniejszych manuskryptach i próbuje odtworzyć tekst oryginalny. Ostatnia edycja została opublikowana w 2007 roku. Skąd bierze się ta idiosynkrazja do tego tekstu?


Wydaje mi się,ze wszystkie zawężania tekstu do pewnych manuskryptów z odrzuceniem innych jest problemowe.
Istnieje różnica zdań co do istoty manuskryptów,jak i ich "ważności".
Powody przedstawiania jednych przed innymi.
Wiemy,że oryginalne teksty już dawno zaginęły.
Po żadnym,czy na żadnym z nowotestamentowych ewangelii,czy listów nie zachował się tekst autora w rękopisie.
Mamy odpisy.
Wiele papirusów,sporo majuskułów,wiele miniskułów,nieco mniej lekcjonarzy.
Pewne jest ,że w słownej warstwie poszczególnych rękopisów występują i to nawet znaczne różnice.
I tak naprawdę,gdy w wielu przypadkach starożytnych opowieści istnieje problem z ich niewielką ilością.
Tutaj mamy ich wiele i to ta wielość ,jak i różnorodność przy jednoczesnym fakcie występowania odchyleń stanowi problem.
W przypadku papirusów nie ma jednomyślności,które przedstawić przed którymi.
Jak i które kryteria uznać za najważniejsze.
Zasady istnieją ,jednomyślność nie.
Rozumiem jednak,że zadaniem krytyki tekstu jest ustalenie na podstawie różniących się w swym brzemieniu słownym rękopisów ,ustalić ostatecznie ten,który lezy u podstaw wszystkich tych rękopisów.
Z tego powodu dziesiątki krytycznych wydań tej części natchnionego słowa.
Przy czym uważam,że przynajmniej nadal warto przypominać o istnieniu róźnic pomiędzy rękopisami.


So lut 01, 2020 12:09 pm
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 126 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL