Gregor,
Cytuj:
Prawdę, a nie półprawdę mam w Biblii.
Co jest "półprawdą"?
Cytuj:
To co jest na piśmie jest ponadczasowe/niezmienne i dostępne dla każdego chrześcijanina na przestrzeni wieków.
Jak niezmienne i ponadczasowe, jeżeli uważasz, że Mojżesz widział jedną Osobę, a teraz mamy Trójcę?
To w końcu się zmieniło czy nie?
A to nie jest tak, że kiedyś było dużo analfabetów i nie było druku itd.?
Więc jak dostępne dla każdego?
Cytuj:
Z resztą Izrael dostał na piśmie wszystko to czym miał się kierować w życiu społecznym i z Panem Bogiem.
Izrael/Jakub dostał wszystko na piśmie?
Abraham też dostał wszystko na piśmie?
Cytuj:
Już Rzymianie znali tą prawdę: verba volant, scripta manent - słowa ulatują, pismo pozostaje.
Marek 13
31 Niebo i ziemia przeminą, ale słowa moje nie przeminą.
A gdzie to jest napisane w Biblii?
Sola Scriptura?
Więc na jakiej podstawie uznajesz to za prawdę?
Izajasz 55
11 tak
słowo, które wychodzi z ust moich,
nie wraca do Mnie bezowocne,
zanim wpierw nie dokona tego, co chciałem,
i nie spełni pomyślnie swego posłannictwa.
A różne Słowa Bóg przekazał ludziom "ustnie" zanim zostały przez kogoś zapisane?
Czy Noe, czy Adam i Ewa zapisali osobiście na piśmie swoje przeżycia?
A kto był świadkiem początku świata, żeby to móc opisać na piśmie ze swojego doświadczenia?
Cytuj:
Służy zrozumieniu przez czytających/adwersarzy.
Po co ma człowiek rozumieć drugiego, jeżeli nie prowadzi to do przekonania do zgody i jedności?
adwersarz
1. prezydenta
książk. osoba, która
występuje przeciwko innej osobie w jakimś
sporze1 Koryntian 1
10 A przeto upominam was, bracia, w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa,
abyście byli zgodni, i by nie było wśród was rozłamów; byście byli jednego ducha i jednej myśli.
11 Doniesiono mi bowiem o was, bracia moi, przez ludzi Chloe, że
zdarzają się między wami spory.
A Ty szukasz sporów?
Cytuj:
A kto tak stwierdził o Panu Bogu? Jakiś człowiek, który poznał Pana Boga?
Np. Tomasz z Akwinu?
O BOGU - CZĘŚĆ I
Artykuł 7
CZYŻ WIĘC BÓG JEST ZGOŁA NIEZŁOŻONY?
Bóg jest całkowicie niezłożony. Oto dowody:
Pierwszy opiera się o dotychczasowy tok myśli:
skoro w Bogu nie istnieje złożenie z części kwantytatywnych,
bo nie jest:
1) ciałem,
2) z formy i materii,
3) z natury i osobnika,
4) z istoty i istnienia,
5) z rodzaju i różnicy,
6) z podmiotu i przypadłości -
jasne, że w Nim zgoła nie istnieje żadne złożenie, że więc jest całkowicie niezłożony.
Drugi.
W zestawieniu ze swoimi częściami składowymi,
każdy skład [compositum] zawsze uchodzi za coś wtórnego i zależnego.
Wykazaliśmy zaś wyżej, że Bóg jest pierwszym bytem.
Trzeci.
Każdy skład musi mieć przyczynę.
Czemu? Bo rzeczy zasadniczo różne nie zejdą się w jedno inaczej, jak tylko za sprawą jakiejś przyczyny scalającej je.
Wykazaliśmy wyżej, że Bóg nie ma przyczyny, ale sam jest pierwszą przyczyną sprawczą.
Czwarty.
W każdym składzie musi być
strona aktualizująca - możność,
i strona aktualizująca - rzeczywistość,
a tego w Bogu nie spotkasz;
i faktycznie, gdzie złożenie, tam części i całość;
w takim razie: albo jedna z części jest stroną aktualizującą w stosunku do drugiej, albo przynajmniej wszystkie części wobec całości uchodzą za stronę aktualizowaną.
Piąty.
Każdy skład jest czymś [ma coś],
co nie przysługuje którejś z jego części,
czy to będą części jednorodne, czy różnorodne.
Jasne, gdy chodzi o części różnorodne;
żadna bowiem część człowieka nie jest człowiekiem,
ani też część nogi nie jest nogą;
co do części jednorodnych, to rzecz tak się ma:
pod jednym względem co powiesz o całości,
trzeba powiedzieć i o części,
np. część powietrza jest powietrzem,
a część wody, wodą;
atoli pod innym względem zak nie jest,
bo co można powiedzieć o całości,
nie można o części;
tak np. mówimy o danej masie wody, że ma dwa metry;
nie można jednak tego powiedzieć o jej cząstce.
Tak więc w każdym składzie jest coś, co nie jest nim.
To samo trzeba powiedzieć o podmiocie i jego formie:
podmiot ma coś, co nie jest nim samym;
(np. rzecz biała ma jeszcze inne właściwości czy cechy poza białością).
Gdy jednak idzie o samą formę, to poza sobą nic nie ma.
A ponieważ Bóg jest samą formą,
lub lepiej, samym istnieniem,
dlatego w żaden sposób nie może być złożony.
To miał na myśli Hilary, pisząc:
"Bóg sama potęga - wyklucza wszelką słabość;
Bóg - sama światłość - nie cierpi żadnej ciemności".
Na 1.
Dzieła Boże kryją w sobie ślady Boże tak, jak
w ogóle skutki kryją w sobie ślady przyczyny pierwszej;
co znaczy: naśladują ją.
Otóż z pojęcia swego skutki są zawsze w jakiś sposób złożone, gdyż, o czym niżej, co najmniej ich istnienie jest czym innym od ich istoty.
Na 2.
W naszym świecie faktycznie uchodzi za lepsze to, co złożone, a nie to, co proste. Czemu?
Bo jedno proste, niezłożone stworzenie nie zdoła zawrzeć i ujawnić całej doskonałości dobroci świata stworzonego;
uczynić to może dopiero zespół stworzeń.
Natomiast, jak to niżej zobaczymy, doskonałość dobroci Bożej zawiera się w czymś jednym niezłożonym.
Cytuj:
Co do niezależności Osób to masz ją przedstawioną w Biblii - to fakt.
Zdefiniuj "niezależność".
Zacytuj gdzie masz te "fakty".
Cytuj:
Poznania istoty Pana Boga.
Co to jest "Istota"?
Cytuj:
Zwyczajnie nie budzi mojego zainteresowania. To nie jest prawda objawiona.
Skąd wiesz, że nie jest skoro nawet nie czytałeś?
Umiesz oceniać "objawioność tekstu" nawet bez czytania go?
Jak to się robi?
"Duch" Ci mówi "nie czytaj tego"?
Jak to uzasadnia?
Cytuj:
To co o Panu Bogu wiedzieć można jest zdecydowanie prościej przedstawione w Biblii niż w pracy Tomasza (pobieżnie ją przejrzałem).
Czyli nie ma ani jednej informacji we wszystkich Jego tomach, która by nie była przedstawiona jaśniej niż w Biblii?
Cytuj:
Poza tym to nie filozofia doprowadza nas do poznania Pana Boga tylko Duch Św.
Wiki:
Filozofia
(stgr. φιλοσοφία od:
stgr. φίλος – „miły, ukochany” i
stgr. σοφία – „mądrość”,
tłumaczone jako „umiłowanie mądrości”) – systematyczne i krytyczne rozważania
na temat podstawowych problemów i idei,
dążące do poznania ich istoty,
a także do całościowego zrozumienia świata.
Czy nie to się dzieje gdy dyskutujesz o wersetach Biblii?
Jeżeli to nie doprowadza do poznania Boga, to po co dyskutować na forum?
Cytuj:
Ty jesteś teofanią eschatologiczną, która podtrzymuje ontologicznie intencjonalność naszych relacji podświadomych i interpersonalnych.
Tomasz z Akwinu pisze językiem, który może być odbierany jako zawiły (z jakichkolwiek przyczyn), ale dla mnie to nie wystarczający powód by odrzucić tak bogate treści.
Ty odrzucasz wszystko co masz problem zrozumieć?
Cytuj:
Piotr zaś nie był w stanie powtórzyć, gdyż zapomniał.
Po co Bóg dałby Piotrowi zapomnienie?
Cytuj:
Jeśli chcą, choć nie są filozoficzne.
Zdefiniuj "filozofię".
Cytuj:
Zwyczajnie. Poprzez Biblię oraz fakt, że
Jezus żyje w duchowo odrodzonym człowieku,
więc codziennie można Go poznawać.
Już kiedyś Ci pisałem - to kwestia osobistego doświadczenia.
Czyli "litery".
Jeżeli to jest kwestia "osobistego doświadczenia"
i "nie da się tego wytłumaczyć"
to po co rozmawiać z innymi
i opisywać swoje opinie?
Cytuj:
Pan Bóg nie wytłumaczył Mojżeszowi, że jest trynitarnej natury.
Wypowiadasz zdanie, które może być fałszywe.
Kto Ci to objawił?
Czy w Biblii jest napisane, że "Pan Bóg nie wytłumaczył Mojżeszowi, że jest trynitarnej natury"?
Co z Sola Scriptura?
Czy może chcesz wyrazić zdanie:
"Ja, Gregor prywatnie nie widzę w Biblii dowodów na to, żeby Pan Bóg tłumaczył Mojżeszowi swoją trynitarną naturę i zapisał to na piśmie."
?
Tutaj czy przypadek?:
Pytanie o imię, odpowiedź?
Wyjścia 3
Lecz gdy oni mnie zapytają,
jakie jest Jego imię, to cóż im mam powiedzieć?»
Odpowiedział Bóg Mojżeszowi:
«JESTEM, KTÓRY JESTEM».
Marek 5
I zapytał go:
«
Jak ci na imię?»
Odpowiedział Mu:
«Na imię mi "Legion",
bo nas jest wielu».
Jeszcze:
Wyjścia 3
15 Mówił dalej Bóg do Mojżesza:
«Tak powiesz Izraelitom:
"JESTEM,
Bóg ojców waszych,
Bóg Abrahama,
Bóg Izaaka i
Bóg Jakuba
posłał mnie do was.
Czyli Mojżesz i Hebrajczycy znali historię o Abrahamie i o tym jak "Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre (...)
Abraham spojrzawszy dostrzegł trzech ludzi naprzeciw siebie. (...)
A oni mu rzekli: «Uczyń tak, jak powiedziałeś»."
?
Mamy też takie coś:
Liczba pojedyncza i liczba mnoga?
Przysłów 11
13 Obmówca chodząc wyjawia tajemnice,
duch wierny zamilczy o sprawie.
Liczb 12
7 Lecz nie tak jest ze sługą moim, Mojżeszem.
Uznany jest za wiernego w całym moim domu.Marek 4
11 On im odrzekł:
«
Wam dana jest tajemnica królestwa Bożego,
dla tych zaś, którzy są poza wami,
wszystko dzieje się w przypowieściach,
12 aby
patrzyli oczami, a nie widzieli,
słuchali uszami, a nie rozumieli,
żeby się nie nawrócili
i nie była im wydana
[tajemnica]».Mateusz 16
15 Jezus zapytał ich:
«A wy za kogo Mnie uważacie?»16 Odpowiedział Szymon Piotr:
«Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego».
17 Na to Jezus mu rzekł:
«Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony.
Albowiem
nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie."Jakie jest jego imię"
"Jak Ci na imię?"
"za kogo mnie uważacie"
Ale dla Ciebie tajemnicy nie było żadnej w Biblii?
Wszystko było zawsze jawne?
Jakie Pisma miał dostępne Abraham?