Autor |
Wiadomość |
Barney
Niesamowity Gaduła
Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm Posty: 18514 Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
|
Re: Praca w niedzielę
Gregor napisał(a): Barney napisał(a): 1J 5:16a "Jeśli ktoś spostrzeże, że brat popełnia grzech, który nie sprowadza śmierci, niech się modli, a przywróci mu życie; mam na myśli tych, których grzech nie sprowadza śmierci. Istnieje taki grzech, który sprowadza śmierć. (...)" Zwróć uwagę, że ten fragment mówi, że nawet gdy popełniasz "zwykły" grzech to tracisz duchowe życie - umierasz duchowo: (...) brat popełnia grzech, który nie sprowadza śmierci, niech się modli, a przywróci mu życieTzw. "grzech śmiertelny" to szczególny grzech, którego skutkiem jest wieczna śmierć. Biblia zatem jasno określa istotę grzechu śmiertelnego i nie różnicuje pozostałych na grzechy ciężkie i lekkie, gdyż każdy grzech zabija duchowo. Motasz. W tym fragmencie jest właśnie rozróżnienie na takie grzechy. Cytuj: A jaka jest definicja katolicka "grzechu śmiertelnego"? Taka jak w Biblii, oczywiście. Cytuj: Barney napisał(a): Podasz nam wykaz nauk Nowego Testamentu, które powinniśmy pominąć, "bo są dla Żydów"? Np. kwestia obrzezania. Motania ciąg dalszy. Gdzie w NT jest nauka, iż należy się obrzezywać? Szukaj dalej
_________________
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne
|
Cz paź 03, 2024 9:30 am |
|
|
TS7
Gaduła
Dołączył(a): Cz sty 28, 2021 12:49 am Posty: 798
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
|
Re: Praca w niedzielę
Poczytaj fragmenty opinii Św. Tomasza z Akwinu:
TzA 12 Grzech jest pewną CHOROBĄ DUSZY. Mówimy o grzechu śmiertelnym na podobieństwo choroby śmiertelnej, ze względu na to że sprowadza utratę, nie dającą się naprawić, wskutek zniszczenia tego co jest zasadą (życia). Zasadą życia duchowego, które polega na postępowaniu zgodnym z cnotą, jest porządek ze względu na CEL OSTATECZNY. Jeśli ten porządek zostanie zniszczony, nie da się go naprawić za pośrednictwem jakiegoś czynnika wewnętrznego, ale jedynie mocą Bożą,
Natomiast nieporządek w sprawach, które dotyczą tylko ŚRODKÓW da się naprawić za pośrednictwem celu, podobnie jak błąd wniosku da się naprawić przez odwołanie się do prawdziwych przesłanek. Brak więc porządku w stosunku do ostatecznego celu nie da się naprawić przez coś wyższego nad ten cel, podobnie jak i błąd, odnoszący się do zasad. Dlatego więc nazwano takie grzechy, które nie dadzą się naprawić (mocą ludzką) śmiertelnymi; miano zaś powszednich przysługuje tym grzechom, które polegają na pewnym nieporządku w stosunku do środków, zachowując jednak porządek w stosunku do celu ostatecznego, gdyż ten nieporządek da się naprawić, gdy ustanie należność poniesienia kary, a więc gdy ustanie grzech,
Tak więc grzech śmiertelny i powszedni przeciwstawiają się sobie, jak to, co się nie da naprawić temu, co się da naprawić, oczywiście przez jakąś zasadę wewnętrzną, gdyż moc Boża potrafi naprawić wszelki nieporządek i wyleczyć z wszelkiej choroby tak cielesnej, jak i duchowej.
nawet wszystkie grzechy powszednie całego świata nie mogą zawierać w sobie tyle winy by mogły utworzyć choćby tylko jeden grzech śmiertelny.
kto popełnia grzech powszedni, zdaje się lekceważyć rzeczy małe, wskutek czego nabywa przysposobienia do całkowitego upadku przez grzech śmiertelny.
Każdy grzech śmiertelny sprzeciwia się miłości, która jest korzeniem wszystkich cnót wlanych jako cnót. Dlatego jeden grzech śmiertelny wykluczając miłość, tym samym wyklucza wszystkie cnoty wlane, jako cnoty. Zaznaczam „jako cnoty” ze względu na wiarę i nadzieję, które po grzechu śmiertelnym pozostają jako sprawności bez właściwej im formy a więc nie jako cnoty. Natomiast grzech powszedni, nie sprzeciwiając się miłości, nie wyklucza jej, ani tym samym nie wyklucza innych cnót. Podobnie cnoty nabyte nie ulegają zniszczeniu na skutek jednego jakiegokolwiek grzechu. Tak więc grzech śmiertelny nie może współistnieć z cnotami wlanymi; może jednak współistnieć z cnotami nabytymi; grzech zaś powszedni może współistnieć zarówno z cnotami wlanymi jak i nabytymi. &
Więcej w TzA 12.
Katechizm 2181 Ci, którzy dobrowolnie zaniedbują ten obowiązek, popełniają grzech ciężki.
Może w myśl tych opisów np. takim językiem należałoby to napisać dla większej czytelności?
?Katechizm 2181 (mod)? Ci, którzy dobrowolnie zaniedbują ten obowiązek, doprowadzają siebie samych do nieuleczalnej choroby duszy, która może być uzdrowiona tylko przez Boga.
Czy jest logiczne napisać, że "system wiedzy ogrodniczej" zmusza ludzi do "podlewania roślin" pod karą "zwiędnięcia rośliny"? A "doradcy ogrodniczy" są narzędziem tego przymusu, doradzając ludziom aby Ci "podlewali rośliny" i grożąc ludziom że "zwiędną im rośliny, jeżeli nie będą ich podlewać"? A niektórzy klienci się oburzają mówiąc, że "Nie zmusisz mnie do podlewania roślin."?
Więc ponawiam pytanie, czym się różni osoba "nienawrócona" od osoby w stanie choroby duchowej grzechu śmiertelnego?
|
Cz paź 03, 2024 3:04 pm |
|
|
Gregor
Niesamowity Gaduła
Dołączył(a): Wt lip 28, 2015 7:34 pm Posty: 4238
Płeć: mężczyzna
wyznanie: chrześcijanin, inne (trynitarny i biblijny)
|
Re: Praca w niedzielę
Barney napisał(a): Motasz. W tym fragmencie jest właśnie rozróżnienie na takie grzechy. W tym fragmencie jest rozróżnienie ze względu na rodzaj śmierci. Jeśli grzeszysz to i tak tracisz życie, dlatego jest mowa o modlitwie i przywróceniu życia oraz o grzechu śmiertelnym, po którym duchowe życie nie jest przywracane ze względu na powód jego popełnienia. Każdy z nas popełnia grzechy, ale czy to oznacza, że poniższy fragment mówi o naszym duchowym pochodzeniu obecnie? [I Jana 3.8]: Kto popełnia grzech, z diabła jest, gdyż diabeł od początku grzeszy. Postrzegasz siebie w ten sposób gdy zgrzeszysz? Barney napisał(a): Taka jak w Biblii, oczywiście. Czyli jaka? Barney napisał(a): Motania ciąg dalszy. Gdzie w NT jest nauka, iż należy się obrzezywać? Źle postawione pytanie gdyż nie przeczytałeś uważnie. Sądząc po cytacie zaliczyłeś tylko pierwsze zdanie. Powtórz więc lekturę wszystkiego co napisałem. Wtedy Ci się rozjaśni.
|
Cz paź 03, 2024 11:50 pm |
|
|
Gregor
Niesamowity Gaduła
Dołączył(a): Wt lip 28, 2015 7:34 pm Posty: 4238
Płeć: mężczyzna
wyznanie: chrześcijanin, inne (trynitarny i biblijny)
|
Re: Praca w niedzielę
TS7 napisał(a): Poczytaj fragmenty opinii Św. Tomasza z Akwinu: W istocie to tylko opinia człowieka więc nie widzę podstaw aby bazować na niej . Czy to co napisał TzA jest oficjalną doktryną "grzechu śmiertelnego" Twojego Kościoła? TS7 napisał(a): Więc ponawiam pytanie, czym się różni osoba "nienawrócona" od osoby w stanie choroby duchowej grzechu śmiertelnego? Na podstawie tego co przedstawił TzA nie mogę odpowiedzieć, gdyż jego wywód ma się nijak do biblijnej wykładni "grzechu śmiertelnego". Przedstaw więc oficjalną definicję wg Twojego Kościoła. Wtedy porównamy ją z biblijną wykładnią na temat "grzechu śmiertelnego", gdyż już teraz widzę, że pod tym pojęciem kryją się różne znaczenia.
|
Pt paź 04, 2024 12:03 am |
|
|
Barney
Niesamowity Gaduła
Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm Posty: 18514 Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
|
Re: Praca w niedzielę
Czyli Gregor jak zwykle: 1) Brnie w głupotę, ktorą napisał 2) Nie odpowiada na proste pytanie. Dzień jak co dzień
_________________
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne
|
Pt paź 04, 2024 9:26 am |
|
|
TS7
Gaduła
Dołączył(a): Cz sty 28, 2021 12:49 am Posty: 798
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik
|
Re: Praca w niedzielę
Czy Katechizm jest oficjalnym nauczaniem Kościoła Katolickiego? Jeżeli tak to czemu sobie nie sprawdzisz? Fragment: Katechizm 1856 Grzech śmiertelny, naruszając w nas zasadę życia, którą jest miłość, domaga się nowej inicjatywy miłosierdzia Bożego i nawrócenia serca, które zazwyczaj dokonuje się w ramach sakramentu pojednania: Gdy bowiem wola zmierza ku czemuś, co ze swojej natury sprzeciwia się miłości, ustanawiającej w człowieku właściwy porządek w stosunku do celu ostatecznego, wówczas grzech jest śmiertelny ze względu na swój przedmiot... zarówno gdy zwraca się przeciw miłości Bożej, (...) jak i wtedy, gdy zwraca się przeciw miłości bliźniego, (...) Niekiedy jednak wola zwraca się ku temu, w czym zachodzi pewien brak porządku, który jednak nie sprzeciwia się miłości Boga i bliźniego, (...) Tego rodzaju grzechy są powszednie 93 . Pod liczbą 93 masz dopisek: 93 Św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, I-II, 88, 2. Reszta: http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkIII-1-1.htm Twoje mówienie o "przymusie" odnosi się do Katolickiej interpretacji "grzechu śmiertelnego", nie Twojej prywatnej. Tak samo i moje pytanie. W końcu "system nie przymusza do Twoich nauk, tylko Katolickich". Dodatkowo przedstaw Twoją prywatną definicję.
|
Pt paź 04, 2024 4:26 pm |
|
|
Gregor
Niesamowity Gaduła
Dołączył(a): Wt lip 28, 2015 7:34 pm Posty: 4238
Płeć: mężczyzna
wyznanie: chrześcijanin, inne (trynitarny i biblijny)
|
Re: Praca w niedzielę
TS7 napisał(a): Czy Katechizm jest oficjalnym nauczaniem Kościoła Katolickiego? Jeżeli tak to czemu sobie nie sprawdzisz? Fragment: Katechizm 1856 Grzech śmiertelny, naruszając w nas zasadę życia, którą jest miłość, domaga się nowej inicjatywy miłosierdzia Bożego i nawrócenia serca, które zazwyczaj dokonuje się w ramach sakramentu pojednania:(...) Dodatkowo przedstaw Twoją prywatną definicję. Dzięki za Twoją wykonaną pracę. Jednak uważam, że ta definicja nie dotyka istoty grzechu śmiertelnego ze względu na rodzaj śmierci wywołanej grzechem. W świetle Biblii widzę to więc następująco: 1. konsekwencją każdego grzechu jest śmierć [Rzym.6.23]: Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć,(...) Z tego punktu widzenia każdy grzech jest śmiertelny. Jednak Biblia rozróżnia grzechy ze względu na rodzaj śmierci, które niosą. Każdy grzech przynosi śmierć, jednak nie każdy przynosi śmierć wieczną. Z tych pierwszych grzechów Bóg na oczyszcza krwią Jezusa, gdy wyznajemy je przed nim [I Jana 1.9]: Jeśli wyznajemy grzechy swoje, wierny jest Bóg i sprawiedliwy i odpuści nam grzechy, i oczyści nas od wszelkiej nieprawości.
[Jana 1.7]: Jeśli zaś chodzimy w światłości, jak On sam jest w światłości, społeczność mamy z sobą, i krew Jezusa Chrystusa, Syna jego, oczyszcza nas od wszelkiego grzechu.2. Jak już mówiłem ze względu na rodzaj śmierci Biblia wyszczególnia ten rodzaj grzechu, który określa mianem "grzechu śmiertelnego" lub "grzechu wiecznego". Ten rodzaj grzechu skutkuje właśnie wieczną śmiercią, a więc nie podlega odpuszczeniu i zgładzeniu, a człowiek go popełniający oczyszczeniu. Przed tym właśnie grzechem ostrzegał Jezus [Mk.2.28-29]: 28 Zaprawdę powiadam wam: Wszystkie grzechy będą odpuszczone synom ludzkim, nawet bluźnierstwa, ilekroć by je wypowiedzieli. 29 Kto by jednak zbluźnił przeciwko Duchowi Świętemu, nie dostąpi odpuszczenia na wieki, ale będzie winien grzechu wiekuistegoCzym zatem jest grzech przeciwko Duchowi Św. to już temat na inne rozważania. 3. Ten grzech śmiertelny/wieczny mogą popełnić zarówno niewierzący jak i wierzący. Pamiętajmy, że dla popełniającego ten grzech nie ma już odpuszczenia, a więc czeka takiego człowieka wieczna śmierć. 4. W przypadku niewierzących ludzi to oni w istocie mogą popełnić tylko ten jeden grzech i to śmiertelny grzech - o tym grzechu mówił Jezus właśnie w kontekście Ducha Św. [Jana. 16.8-9]: 8 A On, gdy przyjdzie, przekona świat o grzechu, i o sprawiedliwości, i o sądzie; 9 O grzechu, gdyż nie wierzyli we mnie;Grzech śmiertelny/wieczny wiąże się z niewiarą w to kim jest Jezus, a ze względu na istotę kim jest Duch Św., który przekonuje ludzi poprzez Ewangelię, konsekwencją jest wieczna śmierć. 5. No ale w takim razie jak ludzie wierzący mogą popełnić grzech śmiertelny/wieczny, który nie zostanie im odpuszczony? Biblia opisuje to dokładnie [Hebr.6.4-6]: 4 Jest bowiem rzeczą niemożliwą, żeby tych którzy raz zostali oświeceni i zakosztowali daru niebiańskiego, i stali się uczestnikami Ducha Świętego, 5 I zakosztowali Słowa Bożego, że jest dobre oraz, cudownych mocy wieku przyszłego, 6 Gdy odpadli, powtórnie odnowić i przywieść do pokuty, ponieważ oni sami ponownie krzyżują Syna Bożego i wystawiają go na urągowisko. W taki sposób wierzący mogą popełnić ten grzech śmiertelny. I znów jest on powiązany z Duchem Św. W tym przypadku grzech śmiertelny to w pełni świadome odrzucenie swojego duchowego odrodzenia i zbawienia. U takich ludzi nie ma już w sercu miejsca na pokutę - ich serca stały się martwe/kamienne. Stąd Ap. Jan pisał aby już nie modlić się za takimi ludzmi, ktorzy popłeniają ten śmiertelny grzech [I Jana 5.16]: Jeżeli ktoś widzi, że brat jego popełnia grzech, lecz nie śmiertelny, niech się modli, a Bóg da mu żywot, to jest tym, którzy nie popełniają grzechu śmiertelnego. Wszak jest grzech śmiertelny; nie o takim mówię, żeby się modlić.Tak rozumiem na podstawie Biblii kwestię grzechu śmiertelnego/wiecznego. Grzech śmiertelny/wieczny to grzech przeciwko Duchowi Św. zarówno w kontekście ludzi niewierzących jak i wierzących.
|
So paź 05, 2024 12:40 am |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|